Valikko Sulje

Rönkkö jatkoi voittosarjaa kesäkauden avauksessa

Harrasterallisarjan kauden 2024 neljäs osakilpailu ajettiin lauantaina 18.5. Ikaalisissa. Satapirkan Ralliseura ry:n järjestämässä Ikaalinen Spa Rallissa nuottiluokat ajoivat seitsemän erikoiskoetta. Ilman nuottia ajavilla luokilla oli ohjelmassa viisi erikoiskoetta. Ikaalisissa jaettiin valtakunnallisen Elfin Harrasterallisarjan pisteiden lisäksi myös Etelä-Suomen aluesarjan kauden toiset pisteet.

Classik alle 1050cc-luokassa (LK1) ensimmäinen erikoiskoe edettiin Vesa Bågan komennossa. Daihatsu Charade-kuski joutui kuitenkin keskeyttämään jo seuraavalle yli 20 sekunnin johtoasemasta. Tämän jälkeen vastaavalla kalustolla ajaneella Antti Kuparisella oli helppo työ lasketella luokkavoittoon.

Classik alle 1650cc-luokassa (LK2) oli mukana ainoastaan Mikael Laakso Charadella. Classik yli 1650cc-luokassa (LK3) Jani Soukka latoi Peugeot 309:llä pohjia toisensa perään ja ajoi ylivoimaiseen voittoon. Classic cc-tilavuus vapaa (LK4) oli mukana ainoastaan Escort-kuski Jorma Isotalo.

Lada-merkkiluokassa (LK5) voittotaistelussa aloittivat Ville Sami ja Juha-Pekka Pohjankivi. Salmi oli nopein avauspätkällä, mutta Pohjakivi kiilasi ohi seuraavalla. Pohjankivi joutui keskeyttämään kolmannelle ja Salmi nousi voittoon. HV1000-luokassa (LK7) oli mukana ainoastaan Joni Peltonen Peugeotilla.

Classic -nuottiluokassa (LK8) Jari Karvola ja Jarmo Lindberg kävivät alkumatkasta tiukan väännön piikkipaikasta. Karvola pysyi johdossa kolme ensimmäistä pätkää. Nelosella Lindberg kiilasi ohi reilun seitsemän sekunnin erolla. Karvola teki kaikkensa, mutta sortui ulosajoon päivän viimeisellä. Lindberg otti voiton ylivoimaisesti lähes kolmen minuutin erolla Jukka-Pekka Riskusaloon.

V1600-nuottiluokassa (LK9) Onni Järvinen pysyi Toyota Auriksella johdossa avauspätkältä maaliin saakka. Vastaavalla kalustolla kisannut Tero Tukiainen saalisti kolme pohja-aikaa ja taipui voittajalle 28 sekuntia.

Senioreiden V1600-nuottiluokassa (LK10) Renault Meganea ohjastanut Matti Väänänen nousi kakkospätkällä johtoon ja pysyi piikissä loppupäivän. Avauspätkälle pohjat ajanut Clio-kuski Petteri Koskenala jäi päivän mittaan tasaisen varmasti ja taipui yhteisajassa voittajalle puolitoista minuuttia.

2WD alle 1650cc nuotti-luokassa (LK11) Markku Artjoki aloitti Pololla johdossa, mutta jo seuraavalla kärkeen nousi Joonas Keränen Citroen C2:sen ohjaimissa eikä luopunut enää paikastaan. Onni Jormanainen piti Starletillaan kakkospaikkaa hallussaan kolmospätkältä lähtien. Voittajalle hän taipui 16,6 sekuntia. C2:sta komentanut Sami Vepsä mahtui vielä puolen minuutin sisään.

2WD yli 1650 cc nuottiluokassa (LK12) Juhana Raitanen oli omaa luokkaansa: BMW-kuljettaja ajoi pohjat jokaiselle pätkälle. Jussi Saarinen Opel Astralla nousi toiseksi kolmannella erikoiskokeella ja säilytti paikkansa loppuun asti. Kolmanneksi sijoittui Isak Hatanmaa Peugeot 208:lla. Saarinen jäi voittajasta lähes kaksi minuuttia, ja Hatanmaa jäi puolisen minuuttia lisää.

4WD nuotti-luokassa (LK13) Tuukka Hallia oli Mitsubishillään odotetusti hyvässä vauhdissa. Tuloksena oli selkeät pohjat kolmelle ensimmäiselle pätkälle ja yli puolen minuutin etumatka. Vetoakselirikko nelosella pudotti kuitenkin Hallian kauas kärjestä. Kristian Kiviniemi nousi Mitsubishi Lancerilla johtoon ja piti johtopaikkansa loppuun asti. Joonas Tonteri sijoittui toiseksi jääden yli minuutin voittajasta, ja Tuukka Hallia sijoittui kolmanneksi jääden puolisentoista minuuttia..
Senioreiden nuottiluokassa (LK14) Harri Rodendau Ford Escort MK2:lla piti johtopaikkaa koko kilpailun ajan. Sami Virolainen sijoittui toiseksi jääden voittajasta yli kaksi ja puoli minuuttia.

Senioreiden 2wd alle 2250cc-luokassa (LK15) Kai Mäkelä latoi Corolla GT:llä selkeät pohjat jokaiselle pätkälle. Starlet-kuski Mika Hautaniemi taipui yli minuutin erolla. Timo Bäck jäi Opel Corsalla kakkostilasta 24,5 sekuntia.

Senioreiden 2wd yli 2250cc-luokassa (LK16) Bemari-kuskit Mikko Kanerva ja Mikko Valldén väänsivät alkumatkasta kärkipaikasta. Valldén aloitti johdossa, mutta seuraavalla erikoiskokeella tuli takkiin lähes minuutti. Kanerva nousi johtoon, mutta ilo oli lyhytaikaista, sillä kolmosella hän lipsautti ulos tieltä. Valldén nousi johtoon ja viimeisteli voiton kahdella pohja-ajalla. Roland Salin taipui 13,5 sekunnilla.

Nuorten V1600-luokassa (LK17) Miika Leppänen avasi kisan kahdella pohja-ajalla, mutta kolmannella Fiesta lipsahti ulos. Talviosakilpailut voittanut iisalmen Reettu Rönkkö nousi Civic:in ohjaimissa omalle paikalleen kärkeen. Rasmus Iso-Jaakkola taipui Clion ohjaimissa yli kaksi minuuttia. Rönkkö on saalistanut luokkavoiton kauden jokaisessa neljässä osakilpailussa.

V1600 & Trophy-autot-luokassa (LK19) Toni Wallin kaahasi Yariksella heti alkuun kaksi pohja-aikaa, mutta kolmosella oli Mika Korvolan vuoro. Samalla Civic-kuski nousi kärkeen. Korvolan matka päättyi kuitenkin seuraavalle tekniikkavikaan ja Wallin peri ykköspaikan takaisin. Focus-kuski Nuutti Kolehmainen pysyi hyvin vauhdissa mukana ja jäi voittajasta ainoastaan 10,3 sekuntia. Lauri Kylkilahti otti Citroen C2:lla kolmostilan.

H2050-luokassa (LK20) Mikko Viitanen oli Almeralla lyömättömässä iskussa. Tuloksena oli pohjat joka pätkälle ja luokkavoitto yli puolentoistaminuutin erolla. Toiseen Almera-kuskiin Jan Talsoon. Jarno Hakala jäi Astralla kakkostilasta 17 sekuntia.

BMW Original-luokassa (LK21) Sami Kautto ajoi pohjat avauspätkälle, mutta matkanteko loppui seuraavalle tekniseen vikaan. Tero Kuorikoski otti johtopaikan. Lopputuloksissa Eero Kallioinen taipui 20 sekunnilla. Kahdelle viimeiselle pohjat ajanut Joni Karhu oli kolmas.

2WD alle 1650cc-luokassa Mika Kaapu ei luovuttanut muille yhtään pohja-aikaa. Toinen Starlet-kuski Joonas Kalliomäki jäi yhteisajassa 31 sekuntia. 2WD alle 2250cc HR/Proto-luokassa (LK23) Tomi Riihimäki sen sijaan luovutti yhdet pohjat Astra-kuski Mika Seppälälle. Civic Type-R:ää ohjastava Riihimäki vei voiton 42,5 sekunnin erolla vastaavalla kalustolla ajaneeseen Antti Aroon. Olli-Pekka Kononen otti Fiestalla kolmostilan. Seppälän taival päättyi keskeytykseen.

2WD yli 2250cc HR/Proto-luokan (LK24) kärkitilat jaettiin tuttuun tyyliin Bemari-kuskien kanssa. Tommi Laurinaho viihtyi johdossa yhden pätkän, mutta matka hyytyi kakkoselle tekniikkavikaan. Pauli Junttila nousi piikkiin sen verran selkeällä erolla, että ei tarvinnut edes ajaa pohjia jokaiselle pätkälle. Niko Kalliomäki jäi yhteistuloksissa vajaat puoli minuuttia. Petri Katainen oli kolmas 12 sekuntia kakkospaikasta.

4WD-luokassa (LK25) Toni Kuortti pysyi Mitsulla johdossa koko kisan ajan. Jan Jörg jäi Audi S3:lla puolisen minuuttia. Naisten luokkaa (LK26) hallitsi Juulia Suvinen Corolla GT:llä. Sari Lehtosaari taipui Starletin ohjaimissa lähes kaksi minuuttia.