Harrasterallisarjan kauden 2024 kolmas ja samalla Etelä-Suomen aluesarjan avausosakilpailu ajettiin 17.2. Toivakassa. Ralliin ilmoittautui hienosti yli 200 kuljettajaparia. Yellow Racing Team ry:n järjestämässä tapahtumassa ajettiin viisi erikoiskoetta, joista kertyi 55 erikoiskoekilometriä. Nuorten luokan Reettu Rönkkö otti jo kauden kolmannen luokkavoittonsa. Kilpailuun starttasi 216 autokuntaa, joista maaliin asti selvisi 164. Etelä-Suomen sarjan toinen osakilpailu järjestetään 2.3. Kiskossa.
Nuottiluokat:
Classikoiden nuottiluokassa BMW-autokunta Jari Karvola – Jorma Lyytinen menettivät ainoastaan yhdet pohjat ja oululaiset veivät voiton minuutin erolla. V1600 nuottiluokassa jämsäläiset Onni Järvinen ja kartanlukija Aleksi Marttila kiristivät Toyota Auriksen ohjaimissa viimeisellä kolmella erikoiskokeella johtopaikalle. Senioreiden V1600 nuotti-luokassa Nurmijärven Matti Väänänen ja kartturi Olli Väänänen olivat tyrmäävän tehokkaita. Yli 10 sekunnin pohjat Renault Meganen ohjaimissa jokaiselle erikoiskokeelle ei jättänyt jossiteltavaa.
Hollolan Joonas Keränen aloitti 2WD alle 1650cc nuotti-luokassa varovasti, mutta kiristi loppua kohden. Citroen C2-kuski siirtyi kartturinsa Jani Kopran kanssa kärkeen kolmannella erikoiskokeella eikä enää luovuttanut paikkaansa. 2WD yli 1560cc nuottiluokassa Honda Civic Type-R:ää käskevät Jyväskylän Ajari Piironen – Jukka Jämsen nousivat johtoon kolmannella erikoiskokeella. Voitto varmistui lopulta 40 sekunnin erolla.
Nelivetoisten autojen nuottiluokassa ilomantsilaisille Tapio ja Toni Lauroselle ei löytynyt todellista haastajaa. He hurjastelivat pohjat jokaiselle erikoiskokeelle. Niin ikään Mitsubishiä ohjastaneet Muuramen Tommi Rimpeläinen – Juha Arponen pysyivät vakaasti kakkospaikalla koko päivän, mutta taipuivat voittajille yli puolella toista minuutilla. Lauronen oli myös kaiken kaikkiaan päivän nopein kuski. Pertunmaan Veini Kämppi kartanlukijanaan Heini Kämppi puolestaan hallitsi senioreiden nuottiluokkaa.
Ilman nuottia ajavat luokat:
Classik alle 1050cc -luokassa Sumbeam-kuljettaja Pertti Turunen aloitti kolmanneksi nopeimmalla ajalla, mutta lopuille kuopiolainen ajoi pohja-ajat. Mänttäläinen Jouni Leppälahti hallitsi Classic alle 1650cc-luokkaa vakuuttavin ottein. Ford Escort- kuski pysyi johtopaikalla koko päivän. Classic yli 1650cc-luokassa vantaalainen Jani Soukka ratkaisi kisan avauspätkällä jättämällä Peugeot 309:llä kilpakumppanit yli 13 sekunnin päähän. Espoon Jorma Isotalo oli ainut kuski Classic cc-tilavuus vapaa 91-95.
Lada-merkkiluokassa Kangasniemen Matti Friman ajoi avauserikoiskokeelle kunnon pohjat, mutta sen jälkeen nopein oli Kullaan Juha-Pekka Pohjankivi. Pohjankivi vietti avauserikoiskokeella neljä ylimääräistä minuuttia hangessa, joten voittoon asti ei ollut asiaa. Kokonaisajassa Friman päihitti Pohjakiven yli kolmella ja puolella minuutilla. HV1000 luokassa oli mukana ainoastaan autokunta haapamäkeläiset Joni ja Esa Peltonen.
Senioreiden 2WD alle 2250cc-luokassa oli mukana parikymmentä kuljettajaparia. Hollolan Jari Lehtonen innostui Opel Astrallaan kunnon loppukiriin ja vei nimiinsä kaksi viimeistä erikoiskoetta nousten voittoon. Senioreiden 2WD yli 2250cc-luokassa edettiin MB-kuljettajan Jarno Puupposen tahdittamana. Palokkalainen ajoi pohjat toisensa jälkeen. Nuorten V1600-luokassa kahdessa edellisessä osakilpailussakin luokkavoittoon ajanut Iisalmen Reettu Rönkkö nousi Honda Civicin ohjaimissa ylivoimaiseen voittoon.
V1600 & Trophy-autot luokassa oli mukana parikymmentä kuljettajaparia ja taistelu kärkitiloista tuttuun tyyliin tasaista. Mika Korvola aloitti Honda Civic:llä kärjessä, mutta tippui välillä jopa kolmanneksi. Päätöserikoiskokeelle Isokyröläinen lähti 2,4 sekunnin takaa-ajoasemista. Korvola tykitti seitsemän sekunnin pohjat ja nousi voittoon 4,7 sekunnin erolla Salolaiseen Riku Walliniin. H2050-luokassa kärkikolmikko pysyi asemissaan koko päivän. Vaajakosken Jan Talso vei Nissan Almeralla voiton lähes minuutin erolla oululaiseen Peugeot 206-kuljettajaan Konsta Karvoseen. Piippolan Jukka Anttila liimautui BMW Original-luokassa piikkipaikalle koko päiväksi.
Jyväskylän Joonas Kalliomäki hallitsi 2WD alle 1650cc HR/Proto-luokassa. Tuloksena oli pohja-aika jokaiselle erikoiskokeelle ja voitto yli minuutin erolla toiseen Toyota Starlet-kuskiin Asikkalan Jani Kivistöön. 2WD alle 2250cc HR/Proto-luokassa Martin Salmela pystyi Renault Cliolla nelosella 5,4 sekunnin pohjiin, joka riitti johtopaikkaan ja lopulta voittoon. Ylivieskalainen oli päivän nopein ilman nuottia ajanut kuski. Matias Päivärinta ajoi 2WD yli 2250cc-luokassa avauserikoiskokeelle 10 sekunnin pohjat. BMW-kuljettaja oli nopein myös kakkosella ja oli tässä vaiheessa karannut jo 18,8 sekunnin päähän muista. Tämä riittikin varmistamaan nivalalaiselle luokkavoiton.
Ilman nuottia ajaneista nelikkokuskeista nopein oli Lahden Pasi Laaksomaa Mitsubishi Evo 9:n ohjaimissa. Naisissa Ylivieskan Mari Sorvisto oli BMW:llään nopein joka erikoiskokeella ja päihitti Toyota Corolla-kuski kolholaista Juulia Suvista yli puolella toista minuutilla. Aloittelijoissa Jani Fredin nousi Honda Civic Type-R:llä kolmannella pätkällä piikkipaikalle ja varmisteli voiton kahden viimeisen pätkän pohja-ajoilla.
Toivakka Rallin Vetomestari-lisäluokan voittoon ajoi Jämsän Joonas Lindroos BMW M3 kilpa-auton ohjaimissa.
Toivakka Rallin tulokset: https://v3.ajaksi.online/ralliarkisto/index.php?kisaid=310
Etelä-Suomen sarjan toinen osakilpailu järjestetään 2.3. Kiskossa.
Elfin Harrasterallisarjan osakilpailut kaudella 2024
20.1.2024 Kontiolahti, Kontio-racing ry | Pohjois-Suomi
3.2.2024 Kaustinen, Keski-Pohjanmaan Moottorikerho ry | Pohjois-Suomi
17.2.2024 Toivakka, Yellow Racing Team ry | Etelä-Suomi
2.3.2024 Kisko, Kiskon MAK ry | Etelä-Suomi
18.5.2024 Ikaalinen, Satapirkan Ralliseura ry | Etelä-Suomi
15.6.2024 Oulu, Pro Race ry | Pohjois-Suomi
10.8.2024 Juuka, Ralli Team Kainuu ry | Pohjois-Suomi
31.8.2024 Keuruu, Rallimiehet ry | Etelä-Suomi