Harrasterallisarjan kauden 2024 toinen osakilpailu ajettiin lauantaina 3.2. Kaustisella. Keski-Pohjanmaan Moottoriurheilijat ry:n järjestämä Metalli Järvelä Ralli sisältää viisi erikoiskoetta. Kaustisella jaettiin valtakunnallisen Elfin Harrasterallisarjan pisteiden lisäksi myös pohjoisen aluesarjan pisteitä.
Avausosakilpailussa Kontiolahdella menestyneet kuljettaja olivat vahvoilla myös Kaustisella. Yleiskilpailun ja 4WD nuotti-luokan voittoon ajoi ehdoton ennakkosuosikki Kai Hyttinen. Suomussalmelainen Mitsubishi-kuljettaja oli nopein jokaisella erikoiskokeella ja ansaitsi voiton yli minuutin erolla. 2WD alle 1650cc HR/Proto-luokassa Jani Kuivas jatkoi myös voittokannassa. Citroen C2-kuljettaja vei luokkavoiton puolentoistaminuutin erolla.
Luokkavoittojen sarjaa jatkoivat myös 2WD alle 1650cc-nuottilassa Temmeksen Petri Koski Toyota Starletilla, senioreiden 2WD-nuottiluokassa Suomussalmen Pekka Moilanen Ford Escortilla, naisten luokassa Nivalan Johanna Päivärinta BMW:n ohjaimissa sekä Iisalmen Honda-kuljettaja Reettu Rönkkö nuorissa.
Vasta 14-vuotias Isak Hatanmaa vei nimiinsä 2WD yli 1650 nuotti-luokan ja oli yleiskilpailussakin peräti viidenneksi nopein. Vaasalainen Peugeot-kuljettaja oli koko joukon vauhdikkain kaksivetokuljettaja. Oululainen BMW-pilotti Samuel Hökkä jäi Hatanmaasta reilu puoli minuuttia.
2WD yli 2250cc HR/Proto-luokassa käytiin mielenkiintoinen voittotaistelu BMW-kuljettajien Matias Päivärinnan ja Petri Lehtisen kesken. Aamupäivän hitaammilla erikoiskokeilla Päivärinta oli niukasti vahvempi. Taukoa vietettiin kolmen erikoiskokeen jälkeen Päivärinnan johtaessa Lehtistä 4,5 sekuntia. Joakim Löfvik oli myös vielä hyvin väännössä mukana reilun kahdeksan sekunnin päässä. Lehtinen pääsi kahdella viimeisellä vauhdikkaalla erikoiskokeella huimaan vauhtiin ja kiristi ohi. Maalissa eroa oli Ilomantsissa asuvan Lehtisen eduksi 17,2 sekuntia. Löfvik jäi kakkostilasta 10 sekuntia. Samanlainen oli tarina myös 2WD alle 2250cc HR/Proto-luokassa. Martin Salmela hallitsi Renault Cliolla aamupäivää, mutta Räyringin Sami Koskimäki rutisti Honda Integralla nopeilla pätkillä ohi.
BMW Orginal-luokassa päätöspätkälle startattiin kärkikaksikon osalta jännittävässä tilanteessa. Jukka Anttilalla oli kuuden sekunnin etumatka Sami Laurilaan. Laurila kiilasi voittoon ja pietarsaarelainen päihitti Anttilan 2,5 sekunnilla. Tiukkaa oli myös H2050-luokassa. Neljän erikoiskokeen jälkeen Hondaa ohjastavan Janne Näykin etumatka Citroen-kuski Petri Riihimäkeen oli vaivaiset 3,6 sekuntia. Riihimäki laittoi hyvin hanttiin, mutta Lapualla asuvan Näykin etumatka piti 0,9 sekunnin erolla.
Nuorten luokassa Iisalmen Reettu Rönkkö vietti taukoa kärkipaikalla, mutta kahdella viimeisellä erikoiskokeella ei ollut yhtään varaa varmistella. Sakke Säisä oli nimittäin perässä ainoataan 0,4 sekuntia. Säisä ei pystynyt nopeilla pätkillä haastamaan Honda Civikkiä ohjastavaa Rönkköä, vaan tipahti kolmanneksi Rönkön ja Miska Tuomiston taakse.
V1600 ja ”Trophy autot”-luokassa Kari Kujala aloitti Peugeotilla johdossa, mutta toisesta erikoiskokeesta lähtien edettiin Mika Korvolan hallinnassa. Isokyröläinen Honda Civic vei voiton yli 50 sekunnin erolla.
Metalli Järvelä rallissa luokkavoittoihin ehtivät myös Jouni Kumpulainen (Classic alle 1650cc), Esa Huovinen (Classic yli 1650cc), Henri Haapalainen (Classic cc-tilavuus vapaa vm 91-95), Jari Karvola (Classic Nuotti), Asko Aalto (Seniorit V1600 nuotti), Jarno Puupponen (Seniorit 2 WD yli 2250cc) sekä Jari Päivärinta (Seniorit 2WD alle 2250cc).
Elfin Harrasterallisarjan seuraava osakilpailu ajetaan 17.2. Toivakassa. Kyseessä on samalla Etelä-Suomen aluesarjan avausosakilpailu.