Hotelli Puustelli Nivala Harrasterallisarja 2023 ajettiin päätökseen lauantaina 19.8. Sastamalan ympäristössä. Tyrvään Moottorikerhon järjestämä Luksushuvilat.fi -Ralli oli sekä valtakunnan sarjan, että Etelä-Suomen mestaruussarjan päätösosakilpailu. Viiden erikoiskokeen rallissa oli mukana yli 170 kuljettajaparia.
Luksushuvilat.fi -Rallin yleiskilpailun voitosta käytiin hyvä vääntö kokeneiden nelivetokuskien kesken. Ensimmäisen Etelä-Suomen osakilpailun ajanut Kai Hyttinen ajoi pohjat neljälle ensimmäiselle erikoiskokeelle ja lähti päätöserikoiskokeelle 8,4 sekunnin johtoasemassa. Citroen DS3:sta ohjastava Ari Vihavainen kartturinaan Jani Vainikka kiristivät vauhtia ja kirjauttivat päivän ensimmäiset pohjat 4,5 sekunnin erolla. Hyttinen ja kartanlukija Ida Hyttinen pitivät näin kärkipaikan alle neljän sekunnin erolla. Hyttinen ja Vihavainen olivat samalla nopeimmat 4wd nuottiluokassa (lk11). Yleiskilpailun kolmanneksi tykitti vakuuttavalla suorituksella Escort-kuski Juho Koski-Lammi. Hän oli kartturinsa Elmeri Pentinmäen kanssa nopein kaksivetoautokunta jokaisella erikoiskokeella.
Classikeissa luokkavoittoihin ajoivat Matti Uotila (lk1) Wartburgin ratissa, Asko Aalto (lk2) Suzuki Swiftillä ja Juha-Pekka Salminen (lk3) Volvolla. Classikeiden nuottiluokassa (lk7) pari Jarmo Lindberg – Timo Pulkkinen pitivät johtoasemaa niukalla erolla kolme ensimmäistä erikoiskoetta. Nelosella Lindbergin Volvosta petti moottori ja toinen Volvo-autokunta Jukka-Pekka Riskusalo – Jari Sissala nousivat voittoon.
Lada-luokassa (lk5) Sami Saari tykitti pohjat neljälle erikoiskokeelle. Timo Hytönen taipui yhteisajassa reilu puoli minuuttia. V1600-nuottiluokkaa (lk8) hallitsi Nuutti Korhonen kartturinaan Teppo Söderström. Ford Focus-autokunta ajoi pohjat neljälle erikoiskokeelle. Oskari Sokka kartturinaan Mira Myllynen pysyivät Renault Meganella hyvin vauhdissa mukana ja jäivät kokonaisajassa ainoastaan 11,5 sekuntia.
Jarno Pentinpuro ja kartanlukija Teemu Neuvonen hallitsivat 2wd alle 1650cc-luokkaa (lk9). Citroen C2-autokunta ajoi selkeät pohjat jokaiselle erikoiskokeelle. Yleiskilpailussa he ylsivät seitsemänneksi. 2wd yli 1650cc-luokassa (lk10) Juho Koski-Lammi ei kartturinsa Elmeri Pentinmäen kanssa luovuttanut kilpakumppaneille yhtään pätkäpohjaa. Juuso Vormisto lähti neljännelle erikoiskokeelle kakkospaikalla, mutta Astra lipsahti ulos. Honda Civic-autokunta Jooa Iivari – Tuomas Töyry otti kakkostilan.
Senioreiden 2wd-nuottiluokassa (lk 12) Escort-autokunta Pekka Moilanen – Veli Sutinen pitivät kärkipaikkaa hallussaan koko päivän. Avauspätkällä Henrik Salo ja kartanlukija Aino Riipinen antoivat Moilaselle kovan haasteen, mutta kakkosella BMW lipsahti ulos. Jari Piirainen ja kartturi Niina Välikangas ylsivät lopulta toiseksi.
Ilman nuottia ajaneiden senioreiden luokassa (lk 13) Kari Kytölä ja Kai Mäkelä olivat kolmen erikoiskokeen jälkeen 1,1 sekunnin sisällä toisistaan. Nelosella Kytölän BMW lipsahti ulos ja Mäkelä ajoi tämän jälkeen Corolla GT:llä selvään voittoon. Mikko Kanerva nousi BMW 325:lla toiseksi.
V1600/1400-Trophy-luokassa (lk14) Riku Wallin pysyi Toyota Yariksella piikkipaikalla koko päivän, mutta Aleksi Hallia ei päästänyt voittajaa helpolla. Suzuki Swift jäi voittajasta lopulta ainoastaan 10,8 sekuntia. Toinen Yaris-kuski Petter Sutinen taipui kakkostilasta ainoastaan 2, 7 sekuntia.
H2050-luokassa (lk15) Timo Viitanen ajoi Almera GTI:llä pohjat kaikille viidelle erikoiskokeelle. Tiimikaveri Mikkonen Viitanen oli toiseksi nopein 35 sekuntia hitaammalla yhteisajalla. Ville Mäntynen yltyi BMW Original-luokassa (lk16) ylivoimaiseen vauhtiin. Tuloksena oli pohjat joka pätkälle. Toiseksi sijoittunut Marko Tamminen jäi yli minuutin ja Etelä-Suomen sarjan kärkitiloista taistellut Tuomo jäi kolmanneksi. 2WD alle 1450cc-luokassa (lk17) Riku Rantasalo rökitti VW Pololla kilpakumppaneita lähes puolellatoista minuutilla.
2WD alle 1650cc-luokan (lk18) kärkipaikalla vieraili kolme Toyota Starlet-kuskia. Onni Jormanainen starttasi neljännelle erikoiskokeelle kärjessä, mutta lipsautti ulos. Kari Viitanen ajoi pohjat kahdelle viimeiselle ja nousi voittoon. Avauspätkälle pohjat ajanut Antti Laakkio jäi vajaat puoli minuuttia.
2WD alle 2250cc-luokassa (lk19) pohjoisen kisoja hallinnut Jari-Matti Tiilikka joutui tiukoille Juha-Pekka Pesosen kanssa. Pesonen pysyi johdossa neljä ensimmäistä erikoiskoetta. Tiilikka latasi päätöspätkälle lähes 10 sekunnin pohjat ja vei voiton seitsemän sekunnin erolla.
2WD yli 2250cc-luokassa (lk20) Juha Sällinen piti johtopaikkaa koko päivän. Toinen BMW-kuski Pauli Junttila kiristi lopussa vauhtiaan ja jäi voittajasta ainoastaan viisi sekuntia. Yhteen pohja-aikaan pystyi myös Honda-kuski Tuomo Tuukkanen ja otti kolmostilan 17,8 sekuntia voittajasta.
Lady-luokkaa (lk21) hallitsi Ada Akkanen Opel Astran ohjaimissa. Ilman nuottia ajaneiden 4WD-kuskien luokassa (lk22) Toni Kuortti pysyi kärjessä kolme ensimmäistä erikoiskoetta, mutta neljännellä Mitsubishi lipsahti ulos. Toinen Mitsu-kuski Juha Mäkelä vei voiton.
Nuorissa (lk23) jokaiseen sarjakilpailuun osallistunut Aaron Holopainen oli tälläkin kertaa voittovauhdissa. Fiesta-kuski tykitti pohjat jokaiselle pätkälle. Miska Tuomisto Hondan ohjaimissa jäi 38,5 sekuntia. Aloittelijoiden nopein oli BMW-kuski Juho Pollari.