Valikko Sulje

Jalavan ylivoimaa Mikkeli-rallissa, Tonteri nopein nelikkokuljettaja

Harrasterallisarja vieraili lauantaina 18.2. ensimmäistä kertaa Mikkelin seudulla. Kyseessä oli tälle vuodelle valtakunnallisen sarjan neljäs ja Eteläisen Suomen toinen osakilpailu. Mikkeli-ralliin starttasi 169 kuljettajaparia.

Kaksivetoisissa Mäntyharjun Miko Jalava oli odotusten mukaisesti hyvässä vauhdissa. Etelä-Suomen sarjan avausosakilpailussa Keuruulla Toyota Starlet-kuljettaja oli koko kilpailun nopein. Mikkelissä ainoastaan sarjan ulkopuolisessa kutsuvierasluokassa ajanut Juvan Kalle Asikainen ehti Jalavan edelle. 2wd alle 1650cc nuotti-luokan voittanut Jalava ja kartanlukija Tomi Hellgren saivat alkumatkasta tiukkaa haastetta Pohjoisen Suomen kisoja hallinneelta Ranuan Ville Hanhisuannolta sekä Jyväskylän Nico Valkoselta. Hanhisuanto keskeytti kolmannelle erikoiskokeelle BMW M3:sen vaihdelaatikkorikkoon. Valkosen matka puolestaan katkesi VW Golfilla kolmannen erikoiskokeen jälkeen huoltoon teknisten ongelmien vuoksi.

Yleiskilpailun kolmanneksi sijoittui päivän nopein nelivetokuljettaja Joonas Tonteri. Joutsalainen saalisti näin kartanlukijansa Markus Saxbergin kanssa voiton 4wd nuottiluokasta. Nelivetoluokan kakkostila kirjattiin Ford Fiesta ohjastavalle kuljettajaparille Pasi Paakkari – Olli Väänänen.

Hytönen voittoon kymmenyksellä

Mikkeli-rallin Lada-merkkiluokassa käytiin huipputiukka voittotaistelu. Matti Friman aloitti kärkipaikalla, mutta kakkosella hangessa vierähti 40 minuuttia. Juha-Pekka Pohjankivi iski ensin piikkipaikalle, mutta Timo Hytönen vaani 3,9 sekunnin päässä. Kolmosella Hytönen kiristikin kärkeen. Seuraavalla jälleen Pohjankivi otti piikkipaikan haltuunsa ja viimeiselle pätkälle startattiin Pohjankiven johtaessa 8,2 sekunnilla Hytöstä. Viidennellä erikoiskokeella Hytönen oli vauhdikkaampi ja vaajakoskelainen vei voiton vaivaisen kymmenyksen erolla.

Savolainen ison 2wd-nuottiluokan voittoon

Mikkeli-rallin 2wd yli 1650cc nuotti-luokassa Jarkko Savolainen kartturinaan Tomi Minkkinen ajoivat tasaisen kisan. Kun pahimmat kilpakumppanit Nico Valkonen ja Ville Hanhisuanto putosivat pois pelistä huoltoon mennessä, Honda Civic Type-R:ää ohjastava Savolainen oli ykköspaikalla yli kymmenen sekunnin erolla seuraaviin. Pertumaalainen kruunasi voittonsa viimeisen pätkän pohja-ajalla. BMW-kuljettajapari Juha Paavilainen – Veikko Kanninen taipuivat 15 sekunnilla.

Viljami Salminen nuorten V1600-luokan nopein

Salolainen Viljami Salminen ajoi Mikkeli-rallissa nousujohteisen kisan. Avauspätkällä hän oli pienen lipsahduksen hidastamana vasta neljänneksi nopein. Toiseksi viimeisellä EK:lla Ford Fiesta-kuljettaja nousi jo luokan piikkiin ja piti asemansa myös päivän päätöspätkällä. Heinolalainen Honda Civic-kuski Kasper Hirvikoski jäi kokonaistuloksissa 17,7 sekuntia. Kauden kolme ensimmäistä Harrasterallisarjan osakilpailua voittanut Aaron Holopainen jätettiin nyt kolmanneksi 20,5 sekuntia voittajasta.

V1600 nuottiluokassa Henri Sääskilahti – Matti Leistiö ajoivat tasaisen kisan, joka päättyi luokkavoittoon yli 20 sekunnin erolla toiseen Ford Fiesta-kuljettajaparin Joonas Ojala – Juho Koski-Lammi. Muuramelainen Sääskilahti piti johtopaikkaa avauserikoiskokeelta lähtien.

Senioreiden 2wd-nuottiluokassa Hannu Ruohorinne kartturinaan Kari Sassi aloittivat kahdella pohja-ajalla, mutta lopulta keskeytykseen päätyneet ongelmat alkoivat seuraavalla EK:lla. Haminan Raine Eerola kartturinaan Onni Ala-Turkia nousivat BMW:llä voittoon.

V1600/Trophy-luokassa oli jälleen mukana hieno määrä kuskeja. Sijoituksista väännettiin 18 autokunnan voimin. Markus Ryynänen Renault Twingolla kärjessä, mutta kakkosella johtoon nousi Henri Koskenala Renault Cliolla. Nummelalainen piti asemansa maaliin saakka. Riku Wallin jäi Toyota Yariksen ohjaimissa puolisen minuuttia. Lauri Ahoketo oli Nissan Almeralla kolmas.

Classikeissa luokkavoittoihin pystyivät Vesa Båga, Asko Aalto, Tomi Tikanmäki, Jorma Isotalo ja Arttu Peuha. Classik-nuottiluokassa nopein pari oli Ville Jauhiainen – Tapio Nirkkonen.

HR/Proto 2wd alle 1650cc-luokassa Koskenpään Jari Lindén nousi Corolla GT:llä johtoon toiseksi viimeisellä pätkällä. Voitto tuli lopulta yli minuutin erolla Starlet-kuski Jani Puikkoseen.

R/Proto 2wd alle 2250cc-luokkaa hallitsi avauspätkältä lähtien kotikilpailuaan ajanut Opel Kadett-kuski Petteri Paavilainen. Lopputuloksissa Ford Fiesta R2T:tä ohjastava Henri Taivalantti jäi 52 sekunnin päähän.

HR/Proto 2wd yli 2250cc -luokassa puumalalainen Volvo-kuski Jari Lempiäinen kiristi piikkipaikalle kolmannella erikoiskokeella. Ville Uski taipui 46,1 sekunnilla. Niko Pihlajaniemi intoutui kunnon loppukiriin ja nousi päätöspätkällä kymmenyksen päähän kakkostilasta.

Senioreiden 2WD-luokassa Mäntyharjun Jani Rihu jäi avauspätkällä kauas kärjestä. Ennen taukoa Volvo-kuski oli kuitenkin noussut johtoon ja vei lopulta voiton lähes minuutin erolla keuruulaiseen Escort-kuskiin Jari Päivärintaan.
Otavan Kari Mynttinen oli Subarulla nopein ilman nuottia ajaneista nelikkokuskeista. Lisäksi luokkavoitot kirjattiin Jere Mannojalle (HR/Proto 2wd alle 1450cc), Tuomo Hintulle (BMW Original), Jan Talsolle (H2050) ja Juuso Rönkölle (aloittelijat)