Harrasterallisarjan avausosakilpailu Joutsan Kaasujalkaralli ajettiin lauantaina 13. helmikuuta talvisissa olosuhteissa. Kilpailupäiväksi lauhtunut pakkanen oli monelle helpotus, vaikka toppatakkia olikin varalta osalla mukana takakontissa. Kilpailu oli suljettu yleisöltä kokoontumisrajoitusten takia, joten jos penkkaan sujautti, niin sieltä ei niin vain ylös enää noustu.
NUOTTI KATEGORIASSA VOITTOIHIN HYTTINEN, KINNUNEN JA KIHLMAN
Nuottimestaruus kategorian nelivetoisissa Kai Hyttinen näytti tahdin jo ensimmäisellä erikoiskokeella. Hän kellotti 5,6 kilometrin pituiseen avaukseen 4,6 sekunnin pohjat Juho Mäki-Tammelaan nähden. Hyttinen ajoi tasaisen päivän ja piti johtoaseman maaliin saakka. Mäki-Tammelakin väläytteli vauhtiaan yhdellä pohja-ajalla, mutta parilla erikoiskokeella tehdyt pyörähdykset maksoivat aikaa, ja tyytyminen oli kilpailun toiseen sijaan, reilun minuutin päässä Hyttisestä. Kolmas nelikoissa oli kokenut Saku Vierimaa.
”Päivä meni ihan hyvin, vaikka ainahan sitä jotain pientä on matkassa. Tämä vanha Mitsu ei oikein tahdo taittua noissa kapeissa ränneissä, mutta kyllä se siellä kulki, kun maltilla otti pahimmat paikat ja sitten vähän isommalla baanalla antoi vaan mennä. Olen aina sanonnut, että pääasia on, jotta joku näitä kisoja jaksaa tehdä ja niitten reitteihin sitten sopeudutaan”, Hyttinen tarinoi kisan jälkeen.
Isomman 2-vetoluokan voittoon Joutsassa ajoi Marko Kinnunen tutulla Golfilla. Avauserikoiskokeella oli vielä tasaista, mutta heti toisella Kinnunen nykäisi 15 sekunnin pohjat, jonka jälkeen erikoiskoe ajat menivät jälleen melko pienellä marginaalilla kärjessä.
Toisesta sijasta koko päivän taistelivat etuvetomiehet Janne Seluska ja Juuso Vormisto. Viimeiselle erikoiskokeelle Seluska taikoi 15 sekunnin pohja-ajan, joka nosti hänet toiseksi, eroa voittajaan jäi 22,6 sekuntia. Ennen viimeistä erikoiskoetta viidentenä ollut Ilmo Lario oli vain 10 sekunnin päästä toisesta sijasta, mutta etuvetomiehet pitivät tällä kertaa pintansa. Vormisto siis luokan kolmas ja Lario nousi neljänneksi, kun Henrik Salo menetti 3 minuuttia viimeisellä erikoiskokeella.
Pienemmän 2-vetoisten nuottiluokan voittoon ajoi parivaljakko Harri Kihlman – Jyrki Tamminen Toyota Starletilla.
KLASSIKOISSA MENTIIN KOVAA LADOILLA JA VOLKKAREILLA
Klassikkojen yleiskilpailun voittoon kurvasi Lada merkkiluokassa kilpaileva Matti Friman. Hänen ja kartanlukija Petri Seppäsen kyyti oli kylmää muille Lada kuljettajille, sillä pohja-aika irtosi erikoiskokeille 1-4. Tiimin Facebook tiedotteen mukaan viimeisellä erikoiskokeella vaihdelaatikko murheet toivat vähän harmaita hiuksia, mutta muuten maalissa oli tyytyväinen kaksikko. Ero toiseksi luokassa ajaneeseen Mikko Turuseen venähti reiluun minuuttiin. Kolmas oli Timo Hytönen. Lada-merkkiluokka ajoi nuotista, toisin kuin muut klassikkoluokat.
Volkkareiden merkkiluokan voitosta käytiin tasainen kamppailu. Kari Haapalainen avasi pelin peräti kahdeksan sekunnin pohjilla Erkki Eerolaan nähden. Kaksikko taisteli koko päivän tiivisti ja ennen viimeistä erikoiskoetta Haapalainen johti 4,6 sekunnilla. Kilpailu ratkesi vasta viimeisellä erikoiskokeella, kun Eerola tykitti 11,5 sekunnin pohjat ja tämä nosti hänet Volkkariluokan voittoon sekä klassikkojen yleiskilpailun toiseksi. Haapalainen taipui luokan toiseksi ja klassikkojen yleiskilpailun kolmanneksi. Esa Niittymäki ajoi tasaisen päivän kärkikaksikon takana ja sijoittui luokassa kolmanneksi puolitoista minuuttia kärjelle jääneenä.
Muissa klassikkoluokissa voittoihin ajoivat Matti Uotila Wartburgilla (LK3), Jari Päivärinta Ford Escort GT:lla (LK4) ja Sami Koskinen Toyota Celica 1600:lla (LK6).
Pisteet jaetaan jokaisen kategorian sisällä luokkasijoitusten mukaan. Sarjatilanne päivittyy kotisivuille alkuviikon aikana.
Sarjan seuraava osakilpailu ajetaan jo parin viikon päästä 27. helmikuuta Pohjois-Karjalan vauhdikkailla ralliteillä Kontiolahdessa. Ilmoittautuminen on avoinna vielä muutaman päivän osoitteessa www.rallitulokset.fi.
Teksti: HRS tiedotus / Timo Louhelainen