Harrasterallisarjan viides osakilpailu ajettiin syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna Karjaan ja Tammisaaren maisemissa. South West Motorsport oli löytänyt mielenkiintoisen sekä haastavan reitin Tammisaaren Venekeskus Rally -nimellä ajettuun kilpailuun. Alkusyksyn raikas ja aurinkoinen sää houkutteli mukavasti väkeä reitin varrelle.
Yksi päiväisessä kilpailussa ajettiin kuusi erikoiskoetta, yhteensä 51 EK-kilometriä. Harrastesarjalaisia mukana reilu 80 kuljettajaparia ja ei-sarjalaisia noin 70. Koko kilpailun voittoon ajoi niukasti kutsuvierasluokassa kilpaillut Axel Lindholm Skoda Fabia R5:lla.
Vielä ennen viimeistä erikoiskoetta sarjalaisten neliveto nuottiluokassa kilpaileva Kai Hyttinen Mitsubishi Evolla oli niukassa johdossa, mutta taipui lopulta 2,8 sekunnin erolla kokonaiskisan toiseksi. Kolmas oli uudemmalla Mitsubishillä kutsuvierasluokassa kilpaillut Arto Juolahti.
PULKKINEN PALASI OMALLE PAIKALLEEN NUORISSA
Nuorten mestaruuskategoriassa talvikauden ykkösnimi Veeti Pulkkinen ei ollut sarjan kesäavauksessa mukana, mutta nyt nuori kuljettajalupaus avasi pelin kolmen sekunnin pohja-ajalla.
Kolmannen erikoiskokeen jälkeiselle huoltotauolle Pulkkinen tuli reilun seitsemän sekunnin johdossa ennen Timo Koskista. Kärkikolmikon täydensi kotikilpailuaan ajanut Raoul Dahlqvist. Kärki oli tasainen ja mahtui tässä vaiheessa kymmenen sekunnin sisään. Muut olivat jo jääneet selvemmin.
Tauon jälkeen nelosella Koskinen ja Dahlqvist kiristivät tahtiaan, mutta Pulkkinen vastasi tähän huutoon kahdella viimeisellä, jonne syntyi pohja-ajat. Lopulta voitto marginaaliksi kirjattiin 8,7 sekuntia Koskiseen nähden. Dahlqvist taituroi itsensä hienosti kolmanneksi ainoastaan 3,1 sekuntia Koskiselle jääneenä.
”Ihan hyvin meni päivä tänään. Auto sekä kuski toimi hienosti ja reitti oli meille mukava kaikkinensa. Eiköhän me Parkanoonkin lähdetä, kun on vielä mestaruuteen hyvä mahdollisuus”, Pulkkinen tarinoi kilpailun jälkeen.
NUOTTIKATEGORIASSA VÄHÄISESTI KUSKEJA MUKANA
Nuottikategoriassa monella kuljettajalla on ollut isoja teknisiä murheita kauden aikana ja myös ulosajot ovat jättäneet kuljettajia matkan varrelle. Tammisaaressa nähtiin kuaden pienin määrä tämän kategorian kuljettajia mukana, ainoastaan kahdeksan, kolmessa eri luokassa.
Nelivetoisten luokassa Saku Vierimaa esiintyi toista kertaa sarjassa Volkkarin Polo R-Lite kalustolla. Kesäkauden avauksessa vauhti ei riittänyt ihan kärkitaisteluun, mutta nyt palaset olivat loksahtaneet kohdalleen ja heti ensimmäiselle erikoiskokeelle hän latasi 3,1 sekunnin pohja-ajan ennen Kai Hyttistä.
Toisella erikoiskokeella ero kasvoi jo reiluun kymmeneen sekuntiin ja kolmannen erikoiskokeen jälkeen huoltotauolla Vierimaa johti kilpailua 12,3 sekunnin erolla. Huoltotauon jälkeen nelosella Vierimaan hurja vauhti tyssäsi kirraavaan vasuriin, jossa nähtiin paljon tapahtumia päivän aikana. Polo kiepsahti kolme kierrosta ympäri ja kilpailu jäi kesken. Tämän jälkeen kestomenestyjä Hyttinen kruisaili luokkavoittoon.
Toiseksi luokassa nousi Tommi Löytynoja, joka jäi selvästi kärjestä jo kolmosella ongelmien vuoksi.
Kaksivetoisten pikkuluokassa jokaiselle erikoiskokeelle pohja-ajan ajoi Risto Laine, joka oli tällä kertaa matkassa Citroen C2:lla. Laine oli samalla kategorian yleiskisan kolmas. Toiseksi pikkuluokassa ajoi kategorian mitalitaistelussa mukana oleva Harri Kihlman.
Isommassa kaksivetoluokassa kilpailuun starttasi kolme kuljettajaa ja maalin näki ainoastaan Janne Seluska. Luokkavoiton lisäksi Seluska ajoi kategorian yleiskisan toiseksi.
KLASSIKOISSA TIUKKAA TAISTELUA
Lada-kuljettaja Matti Friman lähti hakemaan sinettiä mestaruudelleen Tammisaaresta. Kilpailu lähtikin tutusti käyntiin hänen komennossansa. Tällä kertaa Lada-luokassa mukana oli vain kolme kuljettajaa. Kilpailun puolivälissä johtoasema oli jo miltei 50 sekuntia toisena olleeseen Janne Harjuun nähden, kolmantena ajoi Timo Hytönen, reilu kymmenen sekuntia Harjua perässä.
Harju ajautui kuitenkin ongelmiin vitosella ja toinen sija lipesi loppujen lopuksi Hytöselle. Luokkavoittoon sekä samalla kategorian voittoon ajoi viidettä kertaa Friman. Myös mestaruus on nyt varma.
”Hieno päivä! Auto toimi jälleen mainiosti, pari happipaikkaa omasta toimesta sattui matkalle. Yritystä oli ja renkaat ajettiin kyllä ihan loppuun asti, kun nappulat alkoi jo purkautua. Mahtava reitti ja todella ajettavia erikoiskokeita oli tänään tarjolla. Parkanossa jatketaan vielä yhden kisan verran kauttamme”, Friman suunnitteli.
Lada-luokka ajaa koko kauden nuotista, joka helpottaa yleiskilpailu tasolla taistelua suuresti. Sarjapisteet jaetaan kuitenkin luokkatulosten perusteella, joten pistepottiin yleiskisan sijoituksella ei ole vaikutusta.
Tammisaaren osakilpailussa nähtiin mukana pitkästä aikaa hieno määrä Aircooled Volkkareita, peräti seitsemän kappaletta. Ennakkosuosikkeina matkaan lähtivät Erkki Eerola ja Kari Haapalainen. Kaksikko ajoikin tasatahtiin ensimmäiset kolme erikoiskoetta. Huollossa ero oli ainoastaan 3,4 sekuntia Haapalaisen eduksi.
Yritys oli tapissa ja tällä kertaa se kostautui, kun Eerola lipsautti Volkkarinsa nelosella monen muun tavoin peltoon. Haapalainen ajoi päivän tasaisesti loppuun ollen reilun minuutin nopeampi kuin toiseksi sijoittunut Esa Niittymäki. Luokan kolmanneksi kiiruhti Stefan Wiik. Haapalainen oli samalla Klassikoiden yleiskisan kolmas.
Klassikoiden alle 1050cc luokassa Vesa Båga hallitsi päivää ja nappasi luokkavoiton 35 sekunnin erolla ennen Matti Uotilaa.
Alle 1350cc nähtiin hyvä otatus, kun kategorian kolmantena Tammisaareen tullut Kari Herronen ja Jani Soukka taistelivat voitosta. Miltei vuoron perään pohja-aikoja ajaneen kaksikon eroksi kirjattiin maalissa 6,3 sekuntia Soukan eduksi.
Kova taistelu luokkavoitosta siivitti kaksikoon niin hyvään vauhtiin, että Soukalle kirjattiin kategorian yleiskisan toinen sija 2,1 sekunnin marginaalilla kolmanneksi tulleeseen Haapalaiseen nähden. Herronen oli puolestaan kategorian yleiskisan neljäs, vain 4,2 sekuntia kolmannesta sijasta.
Yli 2050cc luokassa nähtiin vain yksi kuljettaja. Opel Ascona B:llä mukana oli Jori Pihl ajaen varmoin ottein luokkavoittoon.
SENIOREISSA MENTIIN TUTTUJEN NIMIEN TAHDISSA
Seniorit tulivat Tammisaareen Markku Tuoriniemen komennossa. Tällä kertaa eteläsuomalaiset, vauhdikkaat rallitiet istuivat paremmin isomman luokan autoille.
Pauli Junttila kiilasi kärkipaikalle ensimmäisellä erikoiskokeella, mutta Tuoriniemi seurasi vanavedessä, vain reilun kahden sekunnin päässä. Heikki Hosionaho jäi reilun kymmenen sekuntia avauksessa, ollen kolmas. Huoltotauolle tultaessa Junttila kasvatti johtonsa miltei 20 sekuntiin.
Tällä kertaa Junttilan varmaotteinen meno jatkui maaliin saakka ja tuloksena oli kauden toinen luokkavoitto sekä samalla kategorian yleiskilpailun voitto. Tämä toi varmasti balsamia haavoille, sillä kaksi edellistä kilpailua päättyivät kärkipaikalta ulosajoihin, jälkimmäinen sillä seurauksella, että mies oli Tammisaaressa liikenteessä uudella autolla.
”Uusi auto ja uudet kujeet, mutta päivähän meni ihan jees. Täällä oli erikoisen mukavat pätkät, välillä teknistä ja sitten taas sopivasti vauhdikasta. Tultiin suhteellisen varman päälle, mutta se näköjään riitti tänään”, Junttila kertasi päivän kulkua.
Tuoriniemi piti niin ikään tasaisen vauhdin loppuun saakka ja se palkittiin luokan ja yleiskisan toisella sijalla. Heikki Hosionaho ajoi kolmanneksi luokassa sekä yleiskisassa.
Senioreiden pienemmässä luokassa ennakkosuosikit Pekka Moilanen ja Kai Mäkelä avasivat kärjessä. Kärkitaistelu loppui kuitenkin lyhyeen, kun Mäkelä joutui keskeyttämään jo kolmosella toiselta sijalta.
Tämän jälkeen Moilanen ajoi varmistellen luokkavoittoon miltei minuutin erolla. Koska välitöntä kiirettä ei luokan sisällä ollut, Moilanen ei lähtenyt höntyilemään yleiskilpailussa ylemmäksi. Lopulta hän oli kategorian neljänneksi nopein vain 3,2 sekuntia kolmannelle hävinneenä.
Pikkuluokan toiseksi ajoi Tauno Rantala ja kolmanneksi Nikoi Tukia.
HARRASTEKATEGORIASSA RATKOTTIIN MESTARUUS
Harrastekategorian ykkösnimi kauden aikana on ollut Starlet-kuljettaja Miko Jalava. Voitosta voittoon ajanut mäntyharjulainen teki sen taas – Tammisaaresta kotiin viemisenä oli sekä luokkavoitto että kategorian yleiskisan voitto. Kokonaiskilpailussakin Jalava piti neljänneksi kovinta vauhtia. Samalla varmistui tämän kategorian mestaruus Jalavalle.
”Tänään oli vähän laturiongelmia, mutta huollon jälkeen alkoi kulkemaan paremmin. Pitkään olen haaveillut, että pääsisin ajamaan kokonaisen rallisarjan. Tälle vuodelle saatiin tärkeitä tukijoita ja auttajia mukaan, jotta koko sarjan kiertäminen oli mahdollista. Henkilökohtaisesti tämä on erityistä, kun isäni on aikoinaan ajanut samalla autolla mestaruuksia. Iso kiitos kaikille tukijoille ja mukana olleille”, Jalava kiitteli kilpailun jälkeen tyytyväisenä.
Harrastemestaruuskategoriassa on luokkia miltei joka lähtöön, joten kerrataan seuraavaksi kilpailutapahtumat luokka kerrallaan.
Nelivetoisten luokassa mukana oli ainoastaan kaksi kuljettajaa. Jukka Lappalaisen matka päättyi toiselta sijalta ulosajoon erikoiskokeella kaksi. Tämän jälkeen Jarmo Leppänen oli ajamassa selvään luokkavoittoon, mutta leikki jäi kesken viimeisellä erikoiskokeella Mitsubishin tekniikan petettyä.
V1600 ja 1400cc -luokassa edellisen osakilpailun voittaja Riku Rantasalo käynnisti kilpailun pohja-ajalla. Nico Valkonen ja Joonas Tonteri seurasivat kymmenen sekunnin päässä. Toisella erikoiskokeella Valkonen lipsautti kuitenkin jo ulos. Näin Tonteri nousi huoltotauolle tultaessa toiseksi. Rantasalon johto oli tässä vaiheessa jo miltei puoli minuuttia pienistä tekniikkamurheista huolimatta.
Rantasalo jatkoi huollon jälkeen pohja-aikojen nakuttelua ja lopulta luokkavoitto kirjattiin 38,1 sekunnin erolla ennen Tonteria. Jarno Hakala oli vielä kiinni kolmannessa sijassa ennen viimeistä erikoiskoetta, mutta siellä tuli ongelmia ja sijoitus putosi luokan kuudenneksi. Kolmannen sijan nappasi Jere Tuomaala.
H2050 luokka käynnistyi jo melko tutusti Ketomäen veljesten tahdissa. Toni oli kilpailun avauksessa 11,9 sekuntia Esaa nopeampi. Ilo ei kuitenkaan kauaa kestänyt, kun Citroenin tekniikka petti heti toisella ja Tonin kisa jäi kesken.
Huoltotauolle tultiin Esa Ketomäen johtoasemassa. Toisena, yhdeksän sekunnin päässä kärjestä oli nousua tehnyt Toni Koskela ja kolmantena Timo Heinonen. Koskela latasi loppupäivän kovaa tahtia ja ero ennen viimeistä erikoiskoetta oli enää reilu viisi sekuntia Ketomäkeen. Sinne Koskela tykitti peräti 15 sekunnin pohja-ajan ja nousi upeasti luokkavoittoon.
Ketomäen oli tyytyminen luokan toiseen sijaan. Heinonen ajoi kolmanneksi.
BMW Orginaleissa Tuomo Hinttu oli parhaiten hereillä ensimmäisellä erikoiskokeella. Muut jäivät miltei parikymmenen sekunnin päähän avauksessa. Ossi Pohjanharju aloitti kirin heti toisella ja olikin jo huoltotauolle tultaessa ottanut kärkipaikan itselleen.
Pohjanharju kasvatti johtoaan erikoiskoe kerrallaan ja luokkavoitto kirjattiin reilun puolen minuutin erolla ennen Hinttua. Kristian Pannula taituroi itsensä luokan kolmanneksi.
Alle 1650cc luokassa Mika Hirvikangas piti tutusti kovinta kyytiä heti alusta alkaen. Kilpailun puolivälissä johto oli varsin turvallinen, mutta nelosella sattunut pyörähdys meinasi laittaa pelin vielä jännäksi. Luokkavoitto kirjattiin ainoastaan 2,4 sekunnin erolla. Luokkavoiton ohella Hirvikangas sijoittui kategorian yleiskilpailun kolmanneksi.
Lähimmäksi Hirvikangasta tällä kertaa pääsi Sami Jokinen. Kolmanneksi luokassa ajanut Oskari Jauhiainenkaan ei jäänyt voittajasta kuin 12 sekuntia, joten tässä luokassa oli tasaista.
Alle 2250cc luokassa Miko Jalava heilutti tahtipuikkoa alusta alkaen ajaen selvään luokkavoittoon. Toisesta sijasta taisteli Jarno Pentinpuro ja Jani Salonen aina neljännelle erikoiskokeelle asti. Siellä Salonen menetti ylimääräistä aikaa yhdeksän minuuttia ja sijoitus tippui kakkosesta luokan viimeiseksi.
Näin toiseksi ajoi Pentinpuro ja kolmanneksi nousi Kimmo Tukia.
Kategorian isoimmassa kaksivetoluokassa matkaan lähti viisi kuljettajaa. BMW-kuljettaja Jarmo Hosionaho latasi ensimmäiselle erikoiskokeelle yli kymmenen sekunnin pohjat. Toisena seurasi hyvin tällä kaudella menestynyt Petri Katainen ja kolmantena Tuomo Palola.
Hosionaho oli kovassa vireessä ja luokkajohto kasvoi jo puoleen minuuttiin tauolle tultaessa. Tauon jälkeen alkoi tapahtumaan. Ensin keskeyttämään joutui Palola ulosajon seurauksena erikoiskokeella neljä. Seuraavalla vuorossa oli sitten Hosionaho, jonka matka päättyi tekniseen vikaan. Näin Katainen nousi luokkavoittoon ja samalla kategorian yleiskilpailun toiseksi. Luokassa maaliin pääsi lopulta vain kaksi kuljettajaa, toiseksi ajoi Matti Löytynoja.
Proto -autojen luokkaa hallitsi John Ruotsalainen Volvo 740:lla. Menoa ei haitannut edes neljännellä erikoiskokeella sattunut lipsahdus ojan puolelle. Yleisön avustuksella matka kuitenkin jatkui. Toiseksi luokassa ajoi Eero Sipponen ja kolmanneksi Jani Paananen.
HRS kausi huipentuu upeaan, kaksipäiväiseen kilpailuun Parkanossa 24.-25. syyskuuta. Fenno Ralli nimeä kantavan kilpailun ilmoittautuminen on käynnissä Ajaksi-palvelussa, josta löydät myös Tammisaaren osakilpailun tulokset.
Sarjapisteet päivittyvät sarjan kotisivuille viikon 36 aikana.
Teksti: HRS tiedotus / Timo Uimi