Harrasterallisarjan kolmas ja samalla talvikauden viimeinen osakilpailu ajettiin lauantaina Suomussalmella 250 kuljettajan voimin. Kilpailussa ajettiin kuusi erikoiskoetta, joille mittaa kertyi n. 80 EK-kilometriä. Yleiskilpailun voittoon ajoi kotiteillään kilpaillut Kai Hyttinen, tyttärensä Idan kanssa. Ville Hanhisuanto näytti muille menemisen mallia kaksivetoisissa.
KÄRJESSÄ EI YLLÄTYKSIÄ
Nuottimestaruus kategoriassa voittajasta ei jäänyt epäselvää, kun Hyttinen porskutti koko päivän piikki paikalla. Heti 20 kilometrisellä ykkösellä hän kurvasi miltei puolen minuutin pohjat Joni Toloseen nähden. Tasainen tahti jatkui koko päivän ja lopulta maalissa kaksikon välillä eroa oli miltei pari minuuttia. Hyttinen siis yleiskisan ja nelivetoisten voittoon, Tolonen piti toisen sijan. Kolmanneksi nelivetoisissa ajoi konkari Saku Vierimaa ollen yleiskisan viides.

”Ihan hyvä päivä oli. Tiet olivat paikka paikoin vähän liiankin nopeita, kun keskinopeudet nousivat suuriksi. Kotiteillä mentiin, mutta kyllä sitä nuottia piti tarkastella ja kuunnella silti. Koko ajan opetellaan lisää nuotti yhteistyötä. Kaikki toimi, joten tästä on hyvä jatkaa kohti kesää”, Hyttinen kertoi.
Kaksivetoisten isommassa nuottiluokassa ensimmäistä kertaa Harrasterallisarjassa esiintyneet BMW-kuljettajat Ville Hanhisuanto ja Anssi Valkonen menivät lujaa. Hanhisuanto löi tallikaverinsa peräti 24 sekunnilla ykkösellä. Valkonen pystyi kuitenkin pariin luokkapohjiin, mutta maalissa eroa kaksikon välillä oli 52,2 sekuntia. Hanhisuannon vauhti riitti koko yleiskisan kolmanneksi.
Aamun ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen tekniikkaongelmissa ollut ja niistä vähän koko päivän kärsinyt Marko Kinnunen ajoi kolmanneksi isossa kaksivetoluokassa.

”Kaikki meni tänään mukavasti, neljä pätkää tultiin täyttä ja pari viimeistä jo vähän varmisteltiin. Nopeahkoa tietähän tuolla oli tarjolla, mutta sehän sopii näille meidän laitteillemme kivasti. GPS mittarin mukaan jossakin välissä Toppinen (kartanlukija) huikkasi, että 225km/h oli huiput, niin kyllä ne aika nopeasti suoran päässä tulee mutkat vastaan”, Hanhisuanto velmuili kilpailun jälkeen.
”Järjestelyt toimivat jälleen hyvin ja iso plussa siitä, kun oli lyhyet siirtymät. Ajorytmi pysyy tällaisissa hyvin kasassa eikä tarvitse odotella joutavia, vaan samoilla lämpimillä EK:lta seuraavalle”, Hanhisuanto jatkoi.
Pienemmässä kaksiveto luokassa Juha Männikkö Toyota Starletilla oli omaa luokkaansa ja nappasi voiton reilun minuutin erolla.
Kärkikuskeista tekniikkavikoihin joutuivat keskeyttämään Jarmo Pekkarinen ja Juuso Vormisto. Ulosajon puolestaan koki Mikko Lauhasmaa erikoiskokeella neljä.
FRIMAN JATKOI VOITTOJEN TIELLÄ
Klassikkomestaruuden puolella kilpailun kärjessä aloitti tuttu kaksikko. Lada-kuljettajat Matti Friman ja Mikko Turunen ovat taistelleet kärjessä tasaisesti koko alkukauden. Friman ajoi ykköselle miltei 13 sekunnin pohjat Turuseen nähden, mutta sen jälkeen Turunen aloitti kirimään eroa kiinni. Kolmen pohja-ajan jälkeen ero oli kutistunut alle seitsemään sekuntiin ennen viimeistä erikoiskoetta. Siellä Turunen kuitenkin lipsautti Ladan selälleen penkan päälle ja matka päättyi siihen.
Näin Friman kaasutteli kategorian yleiskisan sekä Lada merkkiluokan voittoon. Yleiskilpailun toinen oli kauden ensimmäisen kilpailunsa ajanut Sami Heikkilä Opel Kadetilla, ollen samalla luokan 7 voittaja. Kolmas yleiskilpailussa oli tasaisia suorituksia koko kauden esittänyt Timo Hytönen Ladalla.

”Mahtava päivä, tiet olivat tosi upeita ja auto pelasi kuin kello. Oli mukava laskea menemään ja Ladasta saatiin raavittua irti kaikki mitä oli mahdollista. Autoon tehdyt muutokset toimivat ja tuntui, että nyt se puri uraan paremmin, tyytyväinen voi siis olla. Kevään aikana koitetaan saada uusi moottori keulille niin olisi sitten kesälläkin voimaa myllyssä”, Friman suunnittelee.
Muissa Klassikko luokissa nähtiin vain yksi kuljettaja. Luokan 3 voittoon ajoi Vesa Båga Daihatsu Charade G10:llä, luokassa 4 juhli Kari Herronen Toyota Starlet 1300:lla. Luokka 6 meni Escortia käskyttävälle Esa Vahvaselälle. Volkkari merkkiluokan (LK8) ainut kuljettaja Kari Haapalainen suistui penkkaan jo avauserikoiskokeella ja keskeytti.

PULKKISELLE HATTUTEMPPU
Nuorissa Veeti Pulkkinen oli talvikauden kuumin nimi. Voitosta toiseen ajaneelle Ford Fiesta kuljettajalle ei löytynyt talvikelissä kovaa haastajaa. Suomussalmella kuusi erikoiskoetta – kuusi pohja-aikaa ja voitto reilun minuutin erolla toiseksi tulleeseen Timo Koskiseen.
VW Polo kuljettaja Oskari Sokka avasi kilpailun hyvin toisella sijalla, mutta jo kakkosella tuli pari sijaa pudotusta. Neljäs sija säilyi kuitenkin loppuun asti. Koskinen kamppaili toisesta sijasta Joakim Gomanin kanssa viidennelle erikoiskokeelle asti. Siellä Koskinen repi eroa ratkaisevasti lisää ja Gomanin oli tyytyminen kolmanneksi korkeimpiin sarjapisteisiin.

TUKIAINEN HYVÄSSÄ VAUHDISSA KITCARILLA
Kilpailun lisäluokissa nähtiin Suomussalmellakin paljon eri luokkia ja erilaista kalustoa. Näissä luokissa ajoi hieman alle 100 kuljettajaa.
Ensimmäisellä erikoiskokeella kokenut Tomi Tukiainen näytti menemisen mallia VW Golf Kitcarilla ajaen 4,2 sekunnin pohjat Mitsubishi kuljettaja Anssi Laukkaseen nähden. Alkukilpailu sujui kaksikon vuorotellessa pohja-aikojen kanssa. Neljännen erikoiskokeen jälkeen oli päivän toinen huoltotauko, jonne Tukiainen tuli 0,8 johdossa.
Päivän pisin, 23.78 kilometrinen erikoiskoe numero viisi ratkaisi kilpailun. Laukkanen ajoi reilun 15 sekunnin pohjat Tukiaiseen nähden. Lopulta maalissa eroa oli 24,1 sekuntia Laukkasen hyväksi. Tukiainen piti toisen sijansa ja koko päivän kolmantena ajanut Subaru-kuljettaja Markus Hassinen ajoi kolmanneksi.

Harrasterallisarja jatkuu toukokuun toisena viikonloppuna Tammisaaressa. Kesäkaudella ajetaan talven tapaan kolme osakilpailua. Sarjan pistetilanne päivittyy kotisivuille alkuviikon aikana www.harrasterallisarja.fi.
Teksti: HRS tiedotus / Timo Louhelainen